Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-01-25 18:33:52 Rubrik: Hur jag skapat dataprogramet Waterloo 1815 |
|
|
Hur jag skapat programet Waterloo 1815
En gång i tiden köpte jag en liten hemdator som hette ZX Spectrum. Det var året 1983 och min lycka var gjord! Jag startade direkt att programmera och det har jag inte slutat med än! När jag träffade Eva Höckenström år1992 som var Ordförande i "Drabanten" hade jag ett litet program som styrde mina 1/72 plast figurer som föreställde soldater som slogs vid Waterloo 1815. När jag visade programmet för Evas ”pojkar” på ett möte gjorde det stort succé! Sedan dess har programmet förbättrats år för år! Det stora genombrottet kom när jag ladda hem ett emulator program för Spectrum till PC och jag med hjälp av min vän Christer förde över Waterloo 1815 och andra egna program som tidigare måste sparas på bandspelare (i 5 minuter) nu sparades med ett tryck på musen!
Nu kunde jag programmera fortare och säkrare spara allt. Spectrumen har bara 48k i minne och min utmaning har varit att komprimera programmen så att allt får plats! Efter alla år blev jag klar för tre år sedan.
Nu kan man spela Waterloo 1815 nere i min källare. Det ryms 19 enheter på var sida och man kan lägga i 20 skydd eller hus, murar och diken som enheter kan skydda sig bakom eller i och alla skydd kan få ett eget värde i början av spelet! Alla skydd kan beskjutas med kanoner och då minskar skyddets styrka vid träff men kan aldrig helt försvinna. Man är antingen Napoleon eller Wellington och kan ge order till hela sin armé hela tiden men att de åtlydds är upp till varje enhets moral! Dom är själva med som Generaler i spelet och de måste skyddas! En figur representerar 20 man. Trupperna är värda: 1 Inf 1 poäng, 1 Kav 2 poäng, 1 Kanon 3 poäng, General 20 poäng. Programmet tillåter att man delar på trupper till flera små grupper och att de förs samman igen! Man kan slå samman kavalleri enheter till en stor om man vill! Ammunitionen delas ut delvis slumpartat i början av slaget till både Kanoner och manskap och kan ta slut! Man kan ställa upp på Linje, Fyrkant och Kolonn och Stå, Marschera, Flytta, Retirera, I skydd och Anfalla. Man kan se hur mycket ammunition det är kvar på alla sina trupper och kanoner men ser ej fiendens! Du bestämmer hur många som skjuter, och på vad och om du flyttar eller anfaller kan du inte ladda om! Trupp som står laddar om när ALLA har skjutit! Trupper som står på åter samlingsplatts kan få samla in folk och sköta om blessyrer så att truppen växer med en figur per omgång, ej mer än ursprungligt! Man kan även bestämma vilken trupp som ska anfalla först oberoende vad andra order säger! Efter varje omgång räknas alla trupper som är kvar på båda sidor och Poängen räknas samman. Om skillnaden är mycket stor för t.ex. Fransmännen +90 Poäng vinner de slaget! Fransmännen är fler men Aliansarmén står i skydd så utgången är oviss!
Reglerna baseras på ”TO THE SOUND OF THE GUNS” 1985 Köpt i TENNSOLDATEN som inte finns längre, där jag köpt mycket fina saker!
Jan Arnerdal PS
Vill någon spela? _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MattaSoppa

Registreringsdatum: 31 mars 2010 Inlägg: 3117 Ort: Uppsala
|
Postat: 2015-01-25 18:51:08 Rubrik: |
|
|
Hej,
jag personligen är i "en spelpaus", men kanske någon annan är intresserad. _________________ // mvh Mats M
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-01-25 20:57:18 Rubrik: |
|
|
Spelet går snappt att spela och man bara ger order till trupperna och ser om dom lyder! Allt är menystyrt! Bra med tanke på att det är i Basic!
 _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-01-26 16:27:10 Rubrik: |
|
|
Waterloo 1815
”6”= Ner markör
”7”= Upp markör
”0”= Avbryta
Höger ”shift/0”= Avsluta ordergivning
Vänster ”shift/0”= Radera skrivet i INPUT
”A”= Anfall, Anngripa endast ett mål. Ej omladda
”B”= Borg, skjuter i alla riktningar , laddar alltid om
”D”= Dela på trupp, allt är lika mellan trupperna.
”E”= Eldberedd Art.
”F”= Flytta, fronten mot rörelseriktningen. Ej omla.
”G”= Generalen flyttar till denna trupp
”I”= I Skydd, ange nummer på skydd.
”K”= Kolonn, kan endast skjuta med 6 fig.
”L”= Linjeformering, kan skjuta ett led i taget.
”M”= Marscherar, dubbel marschfart, försvarslös
”P”= Puder, Skott kvar
”Q”= Skydd, hur mycket är kvar, alltid minst 4 kvar.
”R”= Reträtt, bakåt med fronten mot fienden.
”S”= Står, laddar alltid om efter truppen skjutit.
”T”= Transport Art. Kan ej skjuta.
”V”= Vilar, får tillbaka styrka Ej mer än ursprungligt
”W”= Truppen som ska anfalla först, kav. Eller inf.
”X”= Radera egen trupp
”Z”= Sammanslå egna trupper med samma moral och samma truppslag, om båda trupperna står. _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
christer

Registreringsdatum: 31 mars 2010 Inlägg: 2145 Ort: Uppsala
|
Postat: 2015-01-26 21:17:15 Rubrik: |
|
|
En knepig avvägning det här med att ha en dator som "spelmekanism". Går ju onekligen att öka komplexiteten och "realismen" betydligt utan att det för spelaren blir en betungande regleökning. Å andra sidan är det en stor charm att "själv" stå för alla avgöranden i form av tärningskastande.
Hursomhelst väldigt kul att höra om programmet! Tror att vi är ganska många som funderat på olika lösningar med datorprogram som alternativ till tärningar vid spelande. Är ju dessutom mycket enklare numera när man rentav kan använda telefoner för det som förr krävde en kubikmeter elektronik!
En fråga, styrs rörelserna av trupp i ett pålagt rutnät och kan de manövrera i sidled eller bara rakt fram? _________________ "The game’s afoot;
Follow your spirit: and upon this charge,
Cry — God for Harry! England and Saint George!”
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-01-26 21:34:50 Rubrik: |
|
|
Hej Christer!
Trupperna går fritt på bordet styrda bara av maxförflyttninar som vanligt.
Två spelare lägger in order på hela sina armeer i tur och ordning sedan presenterar datorn dom order som moralen tillåter och om det utbryter Flyck!! All flytt och anfall sker samtidigt! Sedan avfyras alla kanoner sedan alla handelvapen!Sedan gör datorn så att varanat anfall görs av Alians och varanat av Fransmän
 _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-01-26 22:14:18 Rubrik: |
|
|
När anfall görs så svarar man på frågor från datorn för att stridspoängen ska bli riktig tex om anfallet sker från högre mark!
Sedan kastar datorn en 6 tärning för varje sida som läggs på den ursprungliga stridspoängen. (slutresultatet kan bli -2 tex eller upp till 12 stridspoäng)
och Datorn visar bådas resultat och allt som sedan ska ske förluster och Flyckt, det är bara att plocka bort förlusterna från bordet och flytta som datorn säger!
I slutet av en omgång visas armeernas poäng, har en sida för mycket (fransmännen +90 aliansen +60 engelsmännen har bättre moral) så vinner den sidan! _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-01-29 12:36:44 Rubrik: |
|
|
Här är Franska armeen som den ser ut på ordermenyn
Här är Aliansarmens ordermeny
Efter det att datorn bearbetat så kommer här det som händer på bordet
 _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-02-21 15:36:23 Rubrik: |
|
|
Jag har nu lakt till i programmet att alla skydd eller hus, kullar och diken får ett poäng värde, som lägg på Armeens poäng när man står på eller erövrar från motståndaren ett skydd! Och om skyddet blir bombarderad av motståndaren så minskar Poängen vid träff, vem vill stå bakom en mur som rasar?
Tar man motståndarens fästning så vinner man den poängen och motståndaren förlorar lika mycket, och anseendet! _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
janus

Registreringsdatum: 19 januari 2015 Inlägg: 58 Ort: Älvsjö/Långbro
|
Postat: 2015-05-31 14:36:42 Rubrik: |
|
|
Senast i veckan gorde jag möjligt att gjuta med kanoner och träffa både ett linjeinfanteri och Kavaleri som står bakom i andra linjen!
Det går att rasa en mur och sedan med samma kulor slå ut Kanoner som stått bakom muren!
Någon som vill pröva? _________________ Vill spela spel av alla slag, även historiskaslag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|