Forumindex sisauppsala
Svenska institutet för strategisk analys
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Beyond the Gates of Antares

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övriga figurslagsregler
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
christer



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 2145
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2016-03-30 12:00:01    Rubrik: Beyond the Gates of Antares Svara med citat

Beyond the Gates of Antares
Sci-fi skirmish (enhetsbaserat, 1-10 figurer/enhet, 30-50 figurer totalt) figurspel från Warlord Games. Mycket stora likheter med Bolt Action (och WH40k).
Kort översyn med mycket subjektiva kommentarer.



Fluff
Människor och säkerligen snart även andra raser i rymden. Kraftfulla framtidsvapen med lustiga namn men fortfarande så är en rejäl kniv det bästa man kan ha i närstrid. Helt ärligt, jag har hoppat fluffet. Någon tjomme på internet sade att fluffet var rippat från James S. A. Coreys Expanse-serie men eftersom tv-serien som just avslutat sin första säsong var riktigt bra så känns det OK. Hur som, jag skummade fluffsidorna (dvs tittade på bilderna) och de kändes inte upprörande vedervärdiga. Uppfattade Freeborns som rymdens handelsmän a la Nomads i Infinity eller som jag kommer att twista det för mig själv: Republiken av Venedig i rymden med utan fast "stad" som centrum. De övriga, tja. Noll koll.



Skillnaden mot WH40k i korthet
Enheter aktiveras en och en. Vilken sida som får aktivera en enhet är slumpmässig. Om en enhet ex. beskjuts eller tar förluster så erhålls sk "pins". Varje pin ger (ungf) -1 på den order som gruppen åkäggs att utföra, ex. skjuta. Dessutom så måste en "pinnad" enhet klara ett commandslag för att överhuvudtaget få utföra en order. Enorma mängder pins -> enheteten dör. Sedan d10 isft för d6 (1 alltid OK, ofta med positiv bonus, 10 alltid fail oftast med neg bestraffning). I övrigt mycket likt WH40k.

Spelmekanik.
Varje enhet har 1 aktivering (markeras med att en tärning läggs bredvid enheten). Innan varje runda läggs alla tärningar i en påse och sedan drar man slumpmässigt tärningar. Den sida vars tärning dragigts får aktivera en ännu icke aktiverad enhet. Mer om vad man kan gör när man aktiverar en enhet kommer senare (spoiler: inga direkta överaskningar).
Listiga finesser: Givetvis finns det enheter som kan aktiveras flera gånger (ex. fordon) men även att "försvararen" kan aktivera enheter som chargas men även de som beskjuts - dvs man kan skjuta tillbaka! Snyggt och kul tycker jag.

Positivt: Spelet kommer att ha få döda stunder då man kan vandra iväg från bordet. Motståndarens runda kommer att vara kort och den taktiska situationen kommer hela tiden att förändras. Dessutom så måste man ofta ställa sig val om man skall agera eller inte. Tummen upp!

Negativt: Dra tärningar ur påse? Patetiskt. Givetvis skall man ha en kortlek där man drar det översta kortet. Att markera vad enhete gjort med entärning är väl OK (praktiskt) men lite osnyggt, läckra markörer vore onekligen bättre.

Enheterna
Enheterna och armelistorna är precis som i WH40k. Den enda egentliga skillnaden är att BtGoA har fler fördefinierade "nivåer" på spelande, 500p, 750p, etc. där de specificarat hur många av varje trupptyp man kan välja.

Positivt: Alla som spelat Wh40k kommer att känna igen sig till 100% när det gäller att bygga arme.

Negativt: Alla vi (kanske bara jag i hela världen? ) som verkligen avskyr micromanagement inom enheterna: Kalle har X och Y och Z men Nisse S och T och V... känner också igen oss. Ja om man spelar verklig skirmisgh där Nisse får röra sig hur som helst så köper jag att han har vapen A och Kalle vapen B men i en dj*la enhet där gubbarna måste vara inom 1 tum från varandra så är det f*n i min lilla låda vansinne. Ja - de optimala sci-fi squad-reglerna håller på att skrivas av en sur medelålders gubbe någonstans i centrala Uppsala.

Stats och egenskaper
Grundegenskaperna är sex stycken och beroende på vad en enehet skall göra så testar man mot dessa. Dessa är få och kommer här direkt klippta ur reglerna:

Kod:
Agility (Ag).The Agility stat is used when making tests for movement and especially when moving through difficult terrain or attempting to sprint.
Accuracy (Acc). The Accuracy stat is used when shooting with a weapon to determine if a shot hits.
Strength (Str).The Strength stat is used when fighting handto‐hand combat to determine if a strike scores a hit.
Resist (Res). The Resist stat is used when working out the result of enemy attacks. The higher the value the better the chance of avoiding damage or death. If a Res stat has a second number in brackets this shows the Res stat plus the default value of any armour. This can vary depending upon circumstance so it is shown separately.
Initiative (Init) .The Initiative stat is used when making reactions to determine if a unit can react or not.
Command (Co). The Command stat is mainly used when testing to receive orders. It is also used for taking break tests, recovery tests etc.


Det tillkommer givetvis en hop "specialegenskaper" för varje enhetet som speciella vapen och förmågor etc. Just nu känns mängden specialregor, vapen etc ganska överkommligt. WH40k-spelare kanske noterar frånvaron av "wounds" bland grundstatsen. Det finns som "specialegenskap" men så vitt jag sett enbart för ett fåtal "legendariska supercommanders".

Aktivering
Vilken sida som får aktivera en enhet sker som sagt i en slumpmässig ordning. Grundregeln är att en enhet endast kan aktivera en gång per runda. Dessutom så måste enheter som har en eller flera pins klara ett commandslag för att kunna aktiveras. Det man kan göra när en enhet aktiveras (få en order) är följande sex (tärningen!):

Kod:
1.  Fire Shoot without moving (may use Aimed Fire).
2.  Advance Move and then shoot.
3.  Run Move at increased speed without shooting.
4.  Ambush No move/shoot, but wait for opportunity to react.
5.  Rally No move/shoot, but lose D6 pin markers.
6.  Down No move/shoot, but more difficult to hit.


Normal move är 5", increased speed är 10" eller 15" om man klara ett Ag-test. "Ambush" är vad det låter som, man kan avbryta en fientlig enhets aktivering och ex. beskjuta dessa. Kom dock ihåg att en icke aktiverad enhet kan aktiveras även utan "ambush" vid ex. charge eller beskjutning, dock vad man i dessa lägen kan göra är begränsat.

Skytte och LOS
LOS är 2D, dvs från centrum av bas till fientlig bas. Tanken verkar vara att all terräng är "area terrain" eller "obstacles"=mur och man är antingen i den eller utanför den (och kan då påverka LOS). Irriterande nog är det explicit förbjudet att pre-measure vilket är enormt korkat och enbart ett irritationsmoment. Otroligt positivt är dock att avståndet mellan enheter mäts som det kortaste avståndet och allt baseras sedan på det avståndet.
1d10 per "skott" och 1 är lucky hit och då väljer skytten vilken figur som träffats annars fördelar försvararen träffarna. Sedan rullas det "saves" eller "resists" som terminologin i BtGoA är. Personligen tycker jag att det är en usel lösning att "fördela träffar" och sedan rulla saves för en figur i taget - gör ju spelet onödgt långsamt men älskar man enheter med olika beväpning och olika sorters skydd så gör man. Inte jag men får gilla läget.

Givetvis så sänker vissa vapen "resistance" så det microfibblandet från Wh40k blir man inte av med. Dessutom så verkar det finnas en hel del specialammunition som man kan skjuta iväg som "granater" och som gör olika skoj grejor (nät, scamblers etc). Alla vapen och spelcialammunition (för alla raser) får dock plats på en A4-cheat sheet så det är inte för mastigt.

Närstrid
Närstrider i BtGoA är en punkt där de bemödat sig om att göra någonting smånytt och kul. Vid stormningen så skjuter alla inblandade enheter "closing fire" samtidigt. Sedan slåss alla enheter samtidigt. Som grund, om en enhet är "down" så slåss de efter vilket givetvis inte är bra för dem. Efter det att närstriden är klar så har nu *vinnaren* av striden möjlighet att köra en (och endast en) omgång närstrid till!

Efter närstridens slut så gör bägge sidor en förflyttning - dvs inga blobbar av närstriden som övriga trupper är förhindrade att skjuta på!

Magi och Paranormala krafter
Nix. Nada. Noll.

Break tests
Liksom i de flesta liknande spel så måste man i tid och otid testa om enheten verkligen vill vara kvar i spelet (förlorad närstrid, tappat 50% av figgarna i en enhet, etc). Gissningsvis är detta det vanligaste sättet att eliminera trupp. I BtGoA gör man break tests (d10 mot Command) men eftersom man får -1 för varje pin det kan bli knepigt i vissa lägen.

Dessutom är en 10:a på breaktest automastiskt "destroyed". Har man lika många pins som Co så är auto-fail och destroyed. Misslyckas man break-test och har >50% kvar av ursprunglig trupp så blir man "down", har man färre än hälften kvar så är man destroyed.

Terräng
Det finns två typer av terräng i BtGoA: Area terrain och Obstacles. Obstacles är saker som murar, diken, skyttegravar emedans all övrig terräng behandlas som Area Terrain.

Kod:
Area Terrain har följande egenskaper specificerade:
LOS: Open/Light/Dense
COVER: Res +n (n=1,2,3)
DIFFICULT: NO/YES -n (n=0,1,2,3)


Tolkningen av LOS är ungf Dense=Blocks LOS, Light=LOS genom ett objekt men inte 2. Om difficult terrain så måste man klara ett Ag-test (evmed modifierare). Fail betyder oftast "halv movement". En riktgt bra sak är att Area Terrain har både en generell LOS men även Cover-nivå vilket förenklar spelet betydligt och man kan använda snygg terräng utan att dess utseende påverkar spelbarheten.

Fordon
En hel del fordon finns och för transportfordon så gäller den utmärka regeln att "det enda de kan går inne fordonet är att ralla", dvs inget skjutande eller tramsande av passagerarna! Fin regel om hur man tar sig in i ett fordon (eller hus):

A unit of infantry, command or weapon team can embark into a vehicle capable of carrying them. The unit must make a runaction, all models must get within 1” of the vehicle, and at least one model from the unit must be able to reach a door or hatchway to gain entry. So long as at least one model can reach a door or hatchway and the whole unit can get within 1” of the vehicle we assume the entire unit can clamber on board. Note that this is exactly the same criteria as for units moving into buildings, so should not be too difficult to remember.

I övrigt så har jag mest skummat fordonsreglerna men de känns OK.

Noterbart är kanske att de flesta större (attack- )fordon har 2 eller 3 "aktiveringstärningar", dvs de kan aktiveras flera gånger per runda vilket jag personligen tycker är en riktigt bra lösning på hur fordon skall fungera på spelplanen.

Drones och Probes
Ett kul inslag i BtGoA är att det finns två "nya" truppkategori: drönare och prober. Drönare är automatiserade vapensystem som oftast ingår i andra enheter medans proberna oftast är små drönare som inte allokeras till en speciell enhet utan aktiveras som en egen oberoende enhet. Proberna kan fylla flera olika funktioner som ex. LOS-förlängare, första-hjälpen-drone (re-roll res-test), "cover" för egna enheten (svårare att träffa), "targeters" som gör det enklare att träffa etc.

Att spelfältet fylls med små flygande fanstyg känns verkligen skoj och ger en fräshör till systemet. Tror att de dessutom kommer att göra spelplanen mycket snyggare eftersom de jag sett verkligen är snygga Smile

Army Options
En trevlig liten grej i listbyggandet är att man kan köpa "Army Options" (upp till 10%). Dessa är billiga, 5-15p men kan vara av väldigt taktisk betydelse samt gör listbyggandet lite enklare eftersom man kan fylla upp poäng utan att behöva kitta upp enheter. Ett exempel:

Kod:
Block! – 5pts Your combat shards have anticipated the enemy’s intentions enabling you to block his move this time.

The Order Dice drawn from the bag is returned and another random dice is drawn. This dice stands and cannot be blocked! Use once and discard.

You can buy as many ‘Blocks!’ as you are allowed Auxiliary units in your army.


Andra är ex en single re-roll och att automatiskt ta bort (1) pin från en enhet. Inte superkraftfulla men kan vara den "Hail Mary" som man i knepigt läge kan behöva.

Sammafattning
Det här blir kul Smile

_________________
"The game’s afoot;
Follow your spirit: and upon this charge,
Cry — God for Harry! England and Saint George!”
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hjernstedt



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 765
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2016-03-30 14:09:12    Rubrik: Svara med citat

Trevlig sammanfattning!

Jag hoppas att BtGoA kommer att återväcka mitt slumrande intresse för tabletop då jag tröttnade på 40K och inte hade lust att slänga mig in i massa olika historiska spel.
_________________
"The general who advances without seeking fame and retreats without fear of disgrace, whose only thought is the protection of his country and service to his sovereign...is the jewel of his kingdom."

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Emperor



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 1297

InläggPostat: 2016-03-30 17:43:44    Rubrik: Svara med citat

Tack för genomgången, Christer! Very Happy
_________________
//Kejsare av SISA
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övriga figurslagsregler Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.